Column: Beard for hire!

Onlangs kreeg ik een column doorgestuurd van het NRC door Laura Klompenhouwer.
Hier ging het, zoals de titel van deze column al doet vermoeden, over baarden.
Zelf beschik ik ook over zo’n heerlijk stuk beharing en de afgelopen jaren zijn er veel vormen en lengtes de revue gepasseerd.
Elk jaar (in het kader van Movember) verfrissen we de look weer eventjes maar ik dank mijn baardbeminnende genen. Ik hoef nooit lang te wachten voor ik weer tegen de kou gewapend ben.
En weer een “échte man” ben.
En nee. Het blijft aantrekkelijk.
Woest aantrekkelijk.

Mijn gevoel voor fashion is zo goed als niet-bestaand. Bijna iedereen die ik ken of die mij ooit hebben zullen winkelen zullen dat beamen. Niet voor niets, ben ik altijd dat verloren jochie dat door de winkels wandelt, in de hoop dat iemand hem zal redden.
Maar als volwassen man heb je daarin pech. Om die reden ben ik niet bang om de gemiddelde winkelbezoeker ongegeneerd te vragen of mijn kont er goed uit ziet in het (vaker wel dan niet) misbaksel van een broek dat ik ergens uit de schappen heb getrokken.  Met de baard heb ik daarentegen de mogelijkheid niet. Tevens is het uittesten van modellen nou eenmaal verrekte lastig – het scheermes geeft immers niets terug.

Wat wel apart is, is de ontwikkeling dat de baard nu een fashion-ding is geworden.
Hipsters lopen met rare creaties die waarschijnlijk meer tijd vergt dan een vrouw die zich klaarmaakt voor een avondje uit.
Zelfs vrouwen wagen zich nu aan baarden. Nee, ik doel niet op vrouw-met-snor. Baarden. Met behulp van hun lange lokken.
Maar ik heb de baard niet vanwege mijn niet-bestaande fashion sense. Ik draag de baard (en roep graag) vanwege de mannelijkheid.
Een baard is geen mode accessoire in mijn boek. Dat zou in niemands boek zo moeten zijn.
Als we de ‘inspiratie’ voor de baarden en de meest bekende baarddragers mogen bekijken, gaan we allesbehalve voor fashion sense.
Of gaat iemand  me vertellen dat een viking er vanwege de show een liet staan?
Nee, daar had je de (geschoren!) volksdichters voor. De in die tijd hoewel smooth, geen echte mannen!
Echte mannen ging Europa plunderen en namen naast schatten ook de mooie vrouwen mee.
Weten we meteen hoe ze aan die lekkere meiden komen.
U pakt een schip, groeit een baard, pakt een bijl (!) en gaat dingen regelen.

Mannelijkheid – nog zoiets, iets dat we ook volgens de reclame van Snickers kwijt zijn.
Een merk dat trouwens vaak nogal vrouwonvriendelijk uit de hoek kan komen, maar ik geloof niet dat er zoiets is als slechte publiciteit. Tien punten naar Snickers:


*eet Snickers*

Ook die mannen mogen weer gewoon hun baard laten staan.
En begin nou niet over de positie van de vrouw in de maatschappij. Andere keer.
Nu gaat het over baarden. Mannen, grow a pair and grow a beard!
Wees je innerlijke viking. Wees je innerlijke wildeman. Of de badass tovenaar.
En geniet!
Dames – You’ll love it.
Een wijs man zei ooit: “If you go black, you never go back.”
Maar die man kende vast de voordelen van de baard niet.
Of dacht dat het kwam door huidskleur – wat natuurlijk onzin is.

 

Pssssst…
Stiekem…
Heel Eerlijk?

Ik vind het gewoon fijn dat ik me niet twee keer per dag hoef te scheren voor een glad gezicht.
Dit is zooooo veel makkelijker.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s