Live: Heavy Hangout XL 25-01-2013

Review door; Gerianne Meijer
Foto’s door; Sharik Derksen

Op 25 januari 2013 werd in de W2 in Den Bosch een heavy hangout gehouden. Deze editie stond in het teken van vrouwen die hun mannetje staan, want de bands Razend, X-Tinxion, The Charm the Fury en Bliksem worden allemaal geleid door frontvrouwen die niet ond   erdoen voor de gemiddelde grunter/screamer. Het beloofde dus een hevige avond te worden.

Opener Razend is een band uit Tilburg die in 2012 is opgericht. Zangers Corinne is een bijzondere verschijning op haar blote voeten en met een koekiemonster t-shirt aan.
Met flink wat woede en frustratie geeft ze de nummers weer. De muziek zelf is van de raggende variëteit. De solo’s zijn lekker en energiek. Het overige snelle gitaarwerk ligt ook goed in het gehoor. De niet al te volle zaal lijkt het allemaal wel prima te vinden, maar toont weinig enthousiasme. Er bewegen wat hoofden hier en daar, maar niets buitensporigs. Het gejuich wordt wel na elk gespeelde nummer harder, wat toch blijk geeft van waardering. Razend mag dus terugkijken op een geslaagde show.

Razend W2 Den Bosch 25-01-2014

Daarna is het de beurt aan X-Tinxion. De dame en heren mogen 31 januari het voorprogramma van Mayan verzorgen en kunnen nu dus mooi daarvoor opwarmen. De thrash metalband bestaat al sinds 2003, maar hebben nog geen volledig album kunnen uitbrengen. Dit weerhoudt ze er echter niet van om een prima set neer te zetten. Monica Janssen grunt er verdienstelijk op los en de uptempo, soms zelfs catchy nummers komen goed uit de verf. De interactie op het podium is leuk om te zien. X-Tinxion doet er als tweede band van de avond duidelijk een schepje bovenop: qua muzikaliteit, vocale kunsten en performance. Het nummer ‘One foot in the grave’ is lekker bruut, maar toch wil het publiek nog niet echt losgaan. De frontvrouw doet dit gelukkig wel! Het applaus na afloop is wel in orde. Hopelijk doet het publiek bij het volgende optreden wat meer mee, want deze band verdient wat meer enthousiasme!
X-Tinxion W2 Den Bosch 25-01-2014
Zonder twijfel de populairste band van de avond is The Charm the Fury. Het album A Shade Of My Former is inmiddels verkrijgbaar. De metalcore band met prachtige frontvrouw Caroline weet het energielevel en het decibellevel nog hoger te krijgen. Dit heeft zijn effect op het publiek, want dit wordt een stuk beweeglijker getuige de pit die ontstaat. De nummers die de band spelen zijn hard en zitten stuk voor stuk goed in elkaar. Er zit dynamiek in de muziek en de vocalen en de uitvoering is strak. De zaal raakt bijna uitzinnig bij de aankondiging van een nieuw nummer genaamd ‘Call of Light’. Bij afsluiter ‘Carte Blanche’ zijn erin de zaal veel brute bewegingen te vinden en ook op het podium gaan ze los. Dit uit zich vooral in veel lol. De fans die voor deze band kwamen hebben ongetwijfeld een fijne avond gehad en het zou me niet verbazen als de band tevens wat zieltjes gewonnen heeft.

The Charm The Fury W2 Den Bosch 25-01-2014

De laatste band van de avond, Bliksem, komt speciaal uit België. De eerste EP van de band kwam pas in 2010, maar op het podium zien ze er wel uit alsof ze wat langer in de business meedraaien. De muziek van deze band is nog iets pakkender dan van hun voorganger, mede door de drums. De raggende gitaren houden het echter hard en als frontvrouw Peggy om een pit vraagt krijgt ze die ook. Nummers als ‘Insanity’s Curse’   zijn snel, maar niet heel bruut. De gitaren zijn fijn en de vocalen pakkend, maar laat je niet bedotten! Ondanks de lieflijke jurk gaat de frontvrouw toch hard los, inclusief growls en grunts. Een paar enthousiastelingen in de zaal spelen luchtgitaar en ook het geklap is niet van de lucht. De zaal is wel opvallend leger dan eerst. Bij ‘Stand up and shout’ wordt er wel lekker mee gedaan door het publiek. ‘Mr man’ is dan weer wat rauwer en donkerder en de scream van Peggy bewijst nog maar eens dat deze avond compleet in het teken staat van girlpower. De rest van de band gaat ook helemaal los. De wat introvert ogende frontvrouw gaat steeds meer ongedwongen te werk, wat erg leuk is om te zien. Helaas eindigt de show nogal abrupt en ook een toegift blijft uit. Dat is helaas een beetje een anticlimax. Elke band heeft vanavond wel laten zien wat ze in huis hebben en niemand zal weer twijfelen aan de kunde van de dames achter de microfoon!

Voor meer foto’s check out deze pagina’s:

Razend
X-Tinxion
The Charm The Fury
Bliksem

Bliksem W2 Den Bosch 25-01-2014

2 gedachtes over “Live: Heavy Hangout XL 25-01-2013

1. […] trappen gewoon keihard af met Bliksem!, Wie? Nou Bliksem om 13.00! Je weet wel die vette band uit België! Mis je wel helaas Afterpartees […]

2. […] De Belgen staan er vroeg geprogrameerd en hebben daardoor weinig publiek voor hun neus. Gelukkig is de band lekker op dreef en slaat dit over op het publiek. De band zou vaker en op meer plekken moeten spelen of als voorprogramma mee op een grote tour. Het is vol energie en zit goed in elkaar. Vandaag is zangeres Peggy ook weer helemaal fit dit in tegenstelling tot de vorige review. […]